HMS- og KS-rågivning
Oppdrag og rådgivningstjenester innenfor områdene HR, HMS, kvalitetssikring, internkontroll og det som naturlig faller innunder disse områdene
Vi tilbyr tjenester for store og små bedrifter innen de fleste typer næringer i Norge inklusiv Norsk sokkel
Sikkerhet
Vi tilbyr tjenester som hjelper ditt prosjekt eller din bedrift i alle faser av arbeidet fra prosjektering, planlegging, gjennomføring, avslutning og evaluering. Vi etablerer rutiner og hjelpemidler for oppfølging i hele prosessen. Vi medvirker til at ditt prosjekt eller arbeidssted får tilpassede systemer for sikker drift. Gode systemer reduserer sannsynligheten for uønskede hendelser og øker mulighetene til å drive et kontinuerlig forbedringsarbeid.
Vi hjelper din bedrift med:
- Etablere målstyring - HMS mål
- Etablere og velge ut måleparametere for HMS (KPI)
- Etablere Policy og HMS strategier
- Etablere verktøy og systemer for styring av risiko og sikkerhet - Internkontrollsystem
- Tilbyr ressurser som etablerer og følger opp bedriftens systemer slik at lover, forskrifter og standarder følges og reduserer bedriftens sannsynlighet for skade og tap
Vi tilpasser produktene din bedrift og dine behov. Vi leverer fysiske produkter, kompetansedeling og personell i praktisk utførelse av tiltak ute i bedriften.
Vi jobber etter prinsippene i : "ISO 45001:2018 Ledelsessystem for arbeidsmiljø - Krav og veiledning om bruk. Kravene i standarden supplerer kravene i norsk arbeidsmiljølovgivning, og er til stor hjelp for å skape en god sikkerhetskultur og helsefremmede arbeidsplasser.
Beredskap
Vi har personell med lang erfaring innen ulykkesberedskap i flere typer bedrifter.
Beredskap handler om å være forberet med utstyr, resurser og organisering når en ulykke intreffer.
Ulykker har flere nivåer fra en enkelt personskade, til ulykker med større potensiale og mulig eskalering.
Vi hjelper din bedrift med:
- Etablere definerte fare og ulykkessituasjoner for din bedrift (DFU)
- Etablere beredskapsplaner (Administrative og operative)
- Planlegge og utføre beredspsøvelser og trening i stor eller liten skala. (Bedriftsinternt eller i sammarbeid med nødetater)
- Etablere rutiner for normalisering etter beredspssituasjoner.
Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljø er et omfattende og krevende fagfelt, og består av flere fagområder:
Psykologiske arbeidsfaktorer handler om opplevelse av arbeidssituasjon og arbeidsinnhold. Sosiale arbeidsfaktorer handler om det mellommenneskelige samspillet på jobb. Samlebetegnelsen psykososialt arbeidsmiljø brukes om disse to aspektene ved arbeidet.
Organisatorisk arbeidsmiljø handler om hvordan selve arbeidet er organisert, tilrettelagt og fordelt mellom de ansatte. De strukturelle og formelle betingelsene på en arbeidsplass virker inn på både arbeidsmiljøet og helsa til dem som jobber der. Det er en glidende overgang mellom organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø.
Det fysiske arbeidsmiljøet handler om forhold som påvirker ansatte enten indirekte via egenskaper ved arbeidsplassen og arbeidsredskapene, eller direkte ved bruk av kroppen.
Eksponering for kjemiske og biologiske stoffer er en stor utfordring i norsk arbeidsliv. Slike stoffer er for mange en del av arbeidsdagen.
Risiko for sykefravær og uføretrygd
Arbeidsmiljøfaktorene over kan påvirke den enkeltes kapasitet, helse og velvære, men også sikkerhet og produktivitet i de ulike arbeidsmiljøene.
Vi hjelper din bedrift med:
- Fysisk arbeidsmiljøkartlegging
- Internkontrollsystem
- Rutiner, systematikk og oppfølging ved risiko for eksponering av kjemiske og biologiske stoffer
- Rutiner, tiltaksoppfølging av identifiserte forbedringsområder innen fysisk arbeidsmiljø
- På de øvrige fagområdene kan det kreves egen ekspertise og vi avklarer hvordan vi kan bidra i dette etter behov
Vi jobber etter prinsippene i : "ISO 45001:2018 Ledelsessystem for arbeidsmiljø - Krav og veiledning om bruk. Kravene i standarden supplerer kravene i norsk arbeidsmiljølovgivning, og er til stor hjelp for å skape en god sikkerhetskultur og helsefremmede arbeidsplasser.
Kvalitet
Kvalitet defineres gjerne positivt som oppfyllelse av krav, standarder eller forventninger og negativt som mangler i forhold til forventninger. I dagligtale henviser høy kvalitet til noe med visse egenskaper som gjør det mer attraktivt enn tilsvarende alternativer.
For å lykkes med å oppnå ønskede resultater innen alle områder kreves det systematisk arbeid med kvalitet i:
- Kundefokus
- Ledelse (bevisbasert beslutningstaging)
- Styringssystemer, internkontroll og forbedring
- Produksjonsprosessen (Prosesstankegang)
- Ressurser (mennekelig engasjement)
- Produktet / leveransen
Vi hjelper din bedrift med:
- Etablere kvalitetssystemer tilpasset din bedrift
- Etablere og følge opp kvalitetsplaner
- Kvalitetssikring mot offentlige krav, sertifiseringer og standarder
- Tilrettelegge og følge opp prosesser for avvikshåndtering og oppfølging av tiltaksplaner
- Bistå i arbeid med å forberede bedriften for ISO sertifisering eller andre sertifiseringsordninger
Vi jobber etter prinsippene i : "ISO 9001:2015 Ledelsessystem for kvalitet" som er verdens mest anerkjente standard for kvalitetsledelse. Standarden understreker viktigheten av kundekrav, kvalitet og kontinuerlig forbedring.
Styringssystemer og internkontroll
Enhver bedrift møter kravet om internkontroll. Opprettelse, vedlikehold og utvikling av styringssystemer kan være krevende. Det er spesielt vankelig å kommunisere krav og hjelpemidler som skal gi sunn produksjon til aktuell bruker.
Et styringssystem kan ha mange hensikter, og må støtte opp under bedriftens formål og ønsket produkt eller leveranse.
Bedriften kan benytte mange ulike plattformer og verktøy for å kommunisere og bruke et styringssystem. Dette må tilpasses den enkelte bedrifts behov og organisasjon.
Vi hjelper din bedrift med:
- Tilpasse internkontroll og systemer som fungerer for ulike typer bedrifter, organisasjoner og størrelser.
- "ISO 9001:2015 Ledelsessystem for kvalitet" som er verdens mest anerkjente standard for kvalitetsledelse. Standarden understreker viktigheten av kundekrav, kvalitet og kontinuerlig forbedring.
- Arbeidsmiljølovgivningen generelt og Internkontrollforskriften spesifikt
- COSO-rammeverket som er et anerkjent rammeverk for vurdering og utvikling av internkontroll i en virksomhet. COSO har påvirket kravene til internkontroll i statens økonomiregelverk, og benyttes av flere revisjons- og rådgivningsmiljøer i deres arbeid med kommunale, statlige og private virksomheter.
Risikostyring
Risikostyring handler om å etablere systemer, verktøy, prosesser, kompetanse og kultur som sikrer at resultatet svarer til forventningene.
Risikostyring handler om å hådtere alle faser i aktivitetene. God styring av risiko forutsetter at bedriften utvikler prosesser som ivaretar tankegangen i PDCA (plan-do-check-act), eller PUKK (planlegge-utføre-kontrollere-korrigere) som er en gjentakende metodikk for kontinuerlig å forbedre prosesser, produkter eller tjenester, og for å løse problemer.
Risikovurdering består av ulike verktøy og prosesser for å identifisere og følge opp identifisert risiko
Vi hjelper din bedrift med:
- Bruk av rammeverkty i COBIT5 (Control Objectives for Information and Related Technologies) er et rammeverk for IT- Ledelse og IT- styring (IT governance)
- COSO ERM - Helhetlig risikostyring
- IFF (Identifisering av farlige forhold)
- HAZID (Systematisk prosess for Hazid Idendification (Fare Identifisering)
- HAZOP (Hazard and Operability Study) - En fare- og operasjonsstudie er en strukturert og systematisk undersøkelse av en kompleks plan eller operasjon for å identifisere og evaluere problemer som kan representere risiko for personell eller utstyr.
- FMEA (Failure Modes and Effects Analysis) Feilmodus- og effektanalyse er prosessen med å gjennomgå så mange komponenter, sammenstillinger og undersystemer som mulig for å identifisere potensielle feilmoduser i et system og deres årsaker og virkninger.
- SJA (Sikker jobb analyse)
- Før Jobb Samtale (Tool box)
- ÅSS (Åpen sikkerhetssamtale)
Standarder, sikkerhet og risiko
FMECA/FMEA
- IEC 60812 (2006) Analysis techniques for system reliability - Procedures for failure mode and effect analysis (FMEA)
- MIL-STD 1629A (1980) Procedures for performing a failure mode, effects and criticality analysis
Feiltreanalyse
- IEC 61025 (2006) Fault tree analysis
HAZOP
- IEC 61882 (2001) Hazard and operability studies (HAZOP studies)- Application guide
Funksjonell sikkerhet (SIL)
- IEC 61508 Functional safety of electrical/electronic/programmable electronic safety-related systems (7 parts)
- IEC 61511 Functional safety - Safety instrumented systems for the process industry sector
- EN 50126 Railway Applications - The Specification and Demonstration of Reliability, Availability, Maintainability and Safety (RAMS)
- EN 50128/29 - Understandarder til EN 50126
Risikoanalyse
- ISO 31000 (2009) Risk management - Principles and guidelines
- NS 5814 Krav til risikovurderinger
- ISO 14121-1 (2007) Safety of machinery - Risk assessment - Part 1: Principles
- ISO/TR 14121-2 /(2007) Safety of machinery - Risk Assessment - Part 2: Practical guidance and examples of methods
- Forskrift om maskiner (Maskindirektivet)
COBIT5
- NS-ISO/IEC 27034-2:2015 Informasjonsteknologi - Sikringsteknikker - Programvaresikkerhet - Del 2: Organisasjonens normative rammeverk
COSO ERM
HMS - opplæring
Vi tilbyr flere typer HMS opplæring, både praktisk og administrativ opplæring. Vi gir opplæring til alt fra ledelse, funksjonærer, admisitrativt personell og fagarbeidere.
Vi er behjelpelig med å tilpasse og skreddersy opplæring som passer din virksomhet.
Basert på ønsket opplæring, dokumenterer vi fagplaner med innhold og tidsbruk. Vi kan også bidra i utvikling av e-læring og kompetansetester innen noen områder. Ta kontakt for å avklare eventuelle behov.
Vi hjelper din bedrift med opplæring innen:
- Grunnleggende HMS opplæring tilpasset virksomheten
- Dokumentert sikkerhetsopplæring i bruk av risikofylt utstyr
- Risikovurdering og bruk av Sikker Jobb Anallyse (SJA)
- Avviksrapportering, læring av avvik og forbedringsprosesser
- Granskning etter alvorlige hendelser
- Planlegging og utførelse av sikre løfteoperasjoner
Avvikshåndtering
Vi har lang erfaring med mange ulike HMS verktøy for avviksrapportering. Vi har peronell med lang praksis i prosesser for god avviksrapportering og bruk av avviksdata.
Mange bedrifter har utfordringer i å skape en god kultur og eierskap til avvikshåndtering. Det er krevende å bygge en god kultur og åpenhet som medvirker til at ansatte føler mervedri i bruk av avviksrapportering.
Vi tilbyr erfaring som er opparbeidet gjennom flere bedrifter som har opparbeidet god kultur for avviksrapportering.
Vi hjelper din bedrift med:
- Etablere kultur for avviksrapportering
- Bruk av avviksdata til forbedring
- Utrapportering for å visualisere analysegrunnlag og resultater
- Valg og bruk av eventuelle verktøy for avvikshåndtering
Byggherrens koordinator i utførelse
Byggherreforskriften
Byggherreforskriften (BHF) beskriver hvilke plikter myndighetene pålegger hovedaktørene i bygge- og anleggsprosjekter for å sikre at sikkerhet, helse og
arbeidsmiljø blir ivaretatt i forbindelse med planlegging, prosjektering og utførelse av bygge- eller anleggsarbeider
Denne veileder har til hensikt å gi aktørene praktiske råd om hvordan BHFs ansvar, roller og oppgaver skal ivaretas og fordeles.
Byggherren må velge ut en SHA-koordinator
Vi hjelper din bedrift med:
ARBEIDSOPPGAVER: SHA-koordinator i utførelsesfasen:
- Skal sørge for at de plikter som følger av byggherreforskriften blir ivaretatt
- Mottar og setter seg inn i SHA-plan utarbeidet av koordinator prosjektering, samt øvrige prosjektdokumenter som grunnlag for sitt arbeid
- Ajourfører og kompletterer SHA-planen og påser at foreskrevne meldinger blir oversendt Arbeidstilsynet
- Deltar i vernerunder administrert av hovedbedrift
- Påser at anvisninger i SHA-planen blir fulgt og rapporterer avvik til prosjektleder
- Påser at SHA er fast tema på byggemøter og del av vurderingsgrunnlaget ved valg av tekniske, organisatoriske og fremdriftsmessige løsninger i utførelsesfasen
- Bistår ved sluttevaluering av SHA-arbeidet for prosjektet
Byggherreforskriften er ment å beskytte arbeidstakere mot fareaspektene ved bygge- og anleggsplasser. Forskriften ble nylig endret for å tydeliggjøre hvilke plikter byggherre har. Samtidig tilkom det enkelte nye, og til dels omfattende, plikter for byggherre. Endringene trådte i kraft 1. januar 2021.
De viktigste endringene, som i praksis vil få de største konsekvensene for byggherre, er:
- Begrensninger mht. hvem som kan være byggherres representant og SHA-koordinator
- Omfattende dokumentasjonsplikt
- Plikt til å tilrettelegge for dialog og samhandling om HMS-arbeid
- Planer for reduksjon av risiko skal fremgå av tilbudsgrunnlaget
- Begrensninger mht. hvem som kan være byggherres representant og SHA-koordinator
Regelverk og standarder
Vi har personell med kompetanse og erfaring i forståelse og bruk av regelverk og standarder innen flere områder.
Regelverk:
- Arbeidsmiljøloven med forskrifter
- Regelverk innen økonomisk kriminalitet og hvitvasking
Standarder:
- ISO standarder innen HMS, Mijø og Kvalitet
- EN- NO standarder
- COBIT5 og COSO
- Achilles
Se mer detaljer under temaet risikostyring
Granskning etter ulykker og alvorlige hendelser
Vi har personell med kompetanse og erfaring i granskning etter hendelser.
Vi hjelper din bedrift med:
- Vi tilbyr opplæring i utførelse av granskning etter uønskede hendelser. Som teoretisk og praktiske kurs i din bedrift. Omfang og metoder tilpasses ditt behov
- Vi tilbyr tjenester for granskning etter alle typer hendelser med alt fra farlige forhold og tilløp, hendelser uten skader med stort skadepotensiel, og hendelser med faktisk skader og tap
Vi kan utføre oppdrag fra mindre hendelser med oppfølgingsmøter, til gjennomføring av store og utfordrende granskninger, samt ledelse av sammensatte granskningsgrupper.
Mandatet til granskningen opprettes av oppdragsgiver, og vi utarbeider et tilbud og en gjennomføringsplan basert på oppdragets størrelse og kompleksitet.
Vår tilnærming til oppfølging etter uønskede hendelser er i hovedsak bruk av MTO analyser. I vår fremmstilling i en rapport kan også andre verktøy for ansalyser av årsaker og barrierer benyttes ulikt for den enkelte hendelse.
Hovedmål med Granskning:
- Gi en faktabasert hendelsesbeskrivelse
- Identifisere de utløsende/direkte årsakene
- Gi oppdragsgiver innsikt og forslag til interne forbedringer som skal gi mindre sannsynlighet for at tilsvarende hendelser skal gjenta seg
HR/personal tjenester
Vi har personell med erfaring og kunnskap innen HR (Human Resource) og personalledelse
Vi hjelper din bedrift med:
- Praktisk anvendelse av arbeidsmiljøloven iht. kravene for arbeidstid, merarbeid og overtid
- Praktisering av gjennomsnittsberegning av arbeidstid iht. avtaleloven og arbeidsmiljøloven
- Oppfylling av minstekrav til ansettelsesavtaler
- Praktisering av andre avtaler og personalgoder
- Fraværsoppfølging med planer og oppfølging av frister
- Søknader iht. folketrygdloven for fritak av arbeidsgiverperiode og refusjoner til bedrifter ifm. arbeidsrettede tiltak